19 nov

Resum del IV Taller per a Professionals

Autor: Laura Ruiz Categories: General, Notícies
Resum del IV Taller per a Professionals

El passat dissabte 10 de novembre vam organitzar la 4a edició del nostre Taller per a Professionals a càrrec de les neuropsicòlogues Katy Garcia i Eugenia Rigau. La jornada, que va tenir lloc a l’Edifici Docent de l’Hospital Sant Joan de Déu, abordava la temàtica de conducta i aprenentatge: Com podem ajudar els nens i nenes amb SXF dins de l’aula?

La nostra psicòloga Laura Ruiz va assistir-hi i ha preparat aquest material pedagògic a partir del Taller per a que el podeu gaudir. A més a més, també podeu consultar la presentació del taller al següent enllaç.

Com podem ajudar els nens i nenes amb SXF dins de l’aula?

Els nens i nenes amb Síndrome X Fràgil presenten un fenotip cognitiu i conductual característic que fa que siguin necessàries una sèrie d’estratègies específiques adaptades al seu funcionament i aprenentatge.

El SXF no té cura, però si es realitza una estimulació precoç adequada, es poden arribar a reduir de forma significativa les seves dificultats, així com potenciar l’adquisició de noves habilitats i aprenentatges.

1

Com aprenen els nens/es amb Síndrome X Fràgil?

Situacions socials

Nombrosos estudis mostren que en aquests nens/es no es produeix habituació en les situacions socials, per molt que siguin exposats a elles. Per això, és recomanable treballar l’ansietat de forma més indirecta. La reducció d’aquesta ansietat social permetrà que puguin treballar millor i millorarà la seva sensació d’èxit en aconseguir els objectius proposats. L’educador o el terapeuta ha de reforçar sempre els èxits.

A més a més, cal respectar el seu espai físic i evitar un contacte ocular molt directe, ja que per ells la mirada de l’altre pot arribar a ser molt estressant.

Lectura i escriptura

A Espanya, degut a la influència dels EEUU, des de sempre s’ha pensat que els nens/es amb SXF han d’aprendre a llegir per la ruta global o visual. No obstant, això amb els anys s’ha vist que no és així, i actualment també se’ls pot ensenyar per la ruta fonològica (important treballar la consciència fonològica); lo ideal és anar alternant ambdues rutes.

En quant a l’escriptura, és important treballar el traç i l’escriptura per separat, ja que treballar-ho alhora pot implicar que el nen/a es frustri amb el traç i abandoni l’escriptura. Una opció útil és treballar el traç amb retoladors o colors i l’escriptura amb tablet/ordinador.

Imitació i memòria visual

Els nens/es amb SXF aprenen molt per observació i imitació. A més a més, és beneficiós acompanyar la tasca amb un suport visual, ja que la memòria visual és una de les seves fortaleses.

Organització i tipus de tasques

És important que no apareguin distractors durant les activitats, i que aquestes siguin curtes i estructurades. Se’ls ha d’ensenyar la tasca completa, quina duració té, on comença i acaba, i dividir-la en parts més petites.

El nen/a s’ha d’acostumar a deixar la tasca quan ja l’hagi finalitzat, no quan estigui cansat i ja no pugui més. Se l’ha de motivar de força immediata a la finalització de la tasca i no forçar-lo encara que el veiem molt motivat en seguir avançant. És millor que completi una tasca a que comenci una altra i la deixi quan es cansi.

Serà beneficiós potenciar un entorn predictible (explicar-li’s les coses amb previsió), ja que funcionen millor en tasques repetitives i familiars.

Instruccions i llenguatge

Les instruccions sempre han de ser: curtes, específiques i directes. Podem comprovar si estan atents sense necessitat de preguntar-li’s directament (per evitar augmentar la seva ansietat social).

És recomanable utilitzar un llenguatge explícit i concret, ja que els manca la intuïció requerida per entendre un llenguatge més abstracte, així com les claus no verbals. En la mateixa línia, podem optar per fer preguntes tancades i no obertes per evitar que “es perdin” en la pregunta.

Una altra tècnica que pot ser útil  és repetir el que diuen, perquè sentin que empatitzem amb ells.

No oblidem que cada nen/a aprèn d’una forma diferent, i que és important conèixer-la per poder proporcionar a l’infant un ensenyament adaptat i estimulant. L’objectiu últim és buscar coses que motivin al nen/a; adaptar els seus objectius d’aprenentatge als seus interessos i convertir l’aprenentatge en una eina divertida per ajudar-lo a créixer.

2

Taula Rodona

Un cop acabada la sessió matinal, es va portar a terme una Taula Rodona dinamitzada per la mestra Roser Roig. Va ser un espai d’intercanvi d’estratègies, materials, vídeos, punts de vista, formes d’abordar els infants a l’aula, jocs, webs i explicar situacions reals de diferents professionals del sector.

taller1

taller2

 

Respondre