18 gen

Educació vial i Síndrome X Fràgil: com treballar-ho

Autor: Comunicació Categories: Recursos
Educació vial i Síndrome X Fràgil: com treballar-ho

Els nois i noies afectats per la Síndrome X Fràgil manifesten dificultats a l’hora d’aplicar i relacionar molts aspectes de la vida diària, que en aquest cas van dirigits a les normes de convivència dels espais públics i el carrer. En motiu d’una nova edició de la Revista de l’Associació, parlarem d’una branca d’aquestes normes, l’educació vial.

Aquesta es dirigeix a certes pautes seguides tant per conductors com per peatons. Quan creuem en un pas de vianants? Quan creuem amb semàfor? Hem d’afegir una dificultat que es sovint es manifesta en casos de Síndrome X Fràgil: els colors. Molts nois i noies amb SXF hi mostren dificultats en diferenciar els colors que ens envolten. Aquí ens trobem el cas de passos de vianants regits per semàfors.

Els educadors opten per treballar la relació d’imatges amb el concepte o l’acció concreta, per tal de afavorir l’enteniment de les normes de circulació de peatons. Com sempre, el treball de camp es fa a través de l’eix bàsic de pensament del Programa d’Autodeterminació: l’apoderament. Totes les accions que es realitzen es basen en potenciar les habilitats dels participants, explotant les seves capacitats i les seves fílies.

Des d’aquest punt de partida, la relació l’abordarem amb el coneixement del participant, que vol ser capaç de realitzar accions de forma autònoma, sent capaç de creuar els passos de vianants seguint les pautes i el material preparat per aconseguir l’objectiu final.

És aquí on els educadors estableixen un pla de seguiment del treball, repartit en diferents ítems avaluables, que el mateix participant controlarà i avaluarà juntament amb el seu referent. 

En tot moment, l’educador supervisa el procés amb l’ajuda de comentaris i observacions dels pares de l’afectat i el propi afectat. Tanmateix, el que volem remarcar en aquesta publicació és la capacitació dels participants; es busca crear consciència de què es fa i per què es fa des de l’inici del recorregut fins a la consecució dels objectius.

Els gràfics següents són originals de l’Associació Catalana Síndrome X Fràgil. En aquests, podem veure l’asssociació d’idees i colors aplicats a l’educació vial.

recurs gener 2

2 Comentaris on “ Educació vial i Síndrome X Fràgil: com treballar-ho ”

  1. Jaume %d %B 24UTC %Y a les %H:%M 11

    Ens n’alegrem moltíssim, Montserrat! Gràcies pel feedback!

  2. Montserrat Ginesta %d %B 23UTC %Y a les %H:%M 01

    Moltes gracies, es de gran ajuda. El meu fill, a part de tenir deficiencia visual, no ho te assumit.Ho hem de treballar molt encara! Salutacions!

Respondre